FOTOGRAFISK BILD 2
Uppgift 1 - Att berätta med bild
Vi tar många bilder i vår vardag, ofta för att dokumentera en händelse eller en plats. Det vi ofta missar i detta ”vanliga” fotograferandet är att berätta något, vi är inte ute efter att förmedla en känsla eller en berättelse.
Denna uppgift är en introduktion till att träna just berättandet.
Uppgiftsbeskrivning:
Ta en bild på en plats eller ett föremål. Bilden får inte innehålla någon människa eller annan levande varelse. Fundera på vad du vill förmedla med din bild. Är det en känsla eller vill du berätta något om t.ex. vad som har hänt på platsen.
Tänk på programmet ”Alla är fotografer” som vi såg på lektionen och låt dig inspireras av det.
Bedömning:
Du blir bedömd på hur uppdraget är utfördt rent tekniskt och hur väl du har lyckats fånga känslan som du vill förmedla.
Redovisning:
Alla redovisar sin bild under lektionstid fredagen den 16/9.
Uppgift 2 - Bildanalys
Vilka historier döljer sig i bilden?
”En bild säger mer än tusen ord” är ett vanligt uttryck, och det stämmer väldigt väl. Framförallt gäller detta med bilder som är fotograferade i ett berättande syfte, där fotografen vill säga något med sin bild.
Uppgiftsbeskrivning:
Välj en av de två bilderna och analysera innehållet. Lägg inte så mycket kraft på det tekniska i bilden utan fokusera på innehållet.
Använd den semiotiska analysmetoden:
Läs om den semiotiska metoden här >>
1: Beskriv bilden, redogör för vad den innehåller.
2: Bildens denotationer: Hur är innehållet i bilden ordnat? Hur är bilden uppbyggd, komposition, linjer, färger och ljus?
3: Bildens konnotationer: Vad tänker du på när du ser bilden? Vad händer i bilden? Associera fritt och utveckla tankar och känslor om det som bilden berättar.
4: Tyck till! Gillar du bilden? Varför/varför inte.
Skriv ned dina tankar om den bild du har valt. Analysen bör vara max en A4-sida, men inte kortare än en halv. Tänk på att det inte finns några rätt eller fel. Vi tolkar alla olika så utgå ifrån dina egna tankar och funderingar.
Redovisning:
Skicka din analys senast onsdagen den 14/9 till:
henrik.ivansson@sbkf.se
Uppgift 3 - Autumn leaves
Höstbild
Man kan tycka vad man vill om höstens intåg men vi är nog alla överens om att det är en väldigt vacker årstid rent estetiskt. Naturen skiftar i otroligt fina färger och morgondaggen inbjuder till fina fotograferingstillfällen.
Uppgiftsbeskrivning:
Du ska fotografera minst två bilder med höstmotiv. Tänk på och använd de färger som naturen bjuder på (rött, orange, brunt och gult). Även årstidens fuktighet är något du kan använda, t.ex. regndroppar, dagg eller dimma.
Tänk på vad du vill förmedla med dina bilder. Är det t.ex. en lugn och harmonisk känsla eller vill du förmedla kaoset i ett höstregn eller storm?
Redigera gärna bilderna för att ytterligare lyfta fram färger och känslor.
Inspiration:
Redovisning:
Skicka dina bilder (minst två) senast måndagen den 3/11 till:
henrik.ivansson@sbkf.se
Tutorials för redigering av färger:
Uppgift 4 - Makro
Vad döljer sig i detaljerna?
Makrofotografering kallas det när man tar närbilder och extrema närbilder av saker och ting. När man tittar genom ett makro-objektiv märker man att döljer sig otroligt mycket fina detaljer och mönster i saker, sånt som man inte direkt ser med blotta ögat.
Uppgiftsbeskrivning:
Du ska fotografera minst två bilder med ett makro-objektiv. Det finns två olika objektiv på skolan som du kan låna. Välj ett tema för bilderna, t.ex: jul, djur (insekter), blommor, smycken, mode. Var noga med att skärpan hamnar där du vill ha den, detta är extra känsligt vid makrofotografering.
Redigering:
Bilderna ska redigeras i Photoshops verktyg Camera Raw. Hur bilderna öppnas i detta verktyg och tips och trix finns i olika tutorials nedan.
Redovisning:
Bilderna redovisas på lektionstid.
Tutorials och tips om Camera Raw:
Såhär öppnar du bilder i Camera Raw:
http://www.moderskeppet.se/tips/tips-32-oppna-jpeg-i-raw/
Hitta i Camera Raw from Moderskeppet.se on Vimeo.
Uppgift 5 - Julhandel i Sölvesborg
Ett externt projekt
Under hösten har vi inlett ett samarbete med Handelsföreningen i Sölvesborg. De vill dokumentera handeln i vår stad med bild och film så att de kan använda detta meterial i sin marknadsföring.
Uppgiftsbeskrivning:
Du ska fånga känslan av julhandeln i Sölvesborg. Fokus ligger på mötet mellan kund och försäljare och tänk på att dessa bilder kommer att användas i marknadsföringssyfte. Det är därför viktigt att visa en positiv, glad och mysig bild av handeln.
Vår beställare säger såhär:
Vi vill fånga bilder från de olika butikerna och bilder från utsidan runt Stortorget.
Bilder där personal möter kunder. Alltså bilder som vi kan använda i vår marknadsföring.
Vilka butiker är medlemmar?
Bilderna ska endast visa de butiker som är medlemmar i Handelsföreningen. En lista på medlemmar hittar du här:
Redovisning:
Redovisa minst fyra bilder tisdagen den 16/12.
Uppgift 6 - Reklambild
Bilder som marknadsför Furulundsskolan
Furulundsskolan är hela tiden i behov av nya bilder som kan användas i olika marknadsföringssyften. Det kan handla om publicering på nätet - hemsida och sociala medier eller publicering i olika trycksaker som utskick och annonser etc.
Reklambild:
Reklambildens främsta uppgift är att visa hur ett varumärke ska uppfattas och den ska väcka känslor och intresse. Det är alltså viktigt att känna till varumärket man fotograferar för och vilken känsla företaget vill förmedla. Syftet för kampanjen och vilken målgrupp den riktar sig till är också viktigt att veta innan man startar.
Furulundsskolans mål och vision:
Din framtid - Vårt mål! Furulundsskolan är valet för dig som vill kombinera studier med närverkande för framtiden.
Skolan har två kärnvärden - ÄKTHET och ENGAGEMANG. Skolan ska upplevas som trevlig, mysig och med en vilja att hela tiden utvecklas. Skolan ser sig själv som en "omtänksam person med stort hjärta som ser möjligheter".
Uppgift:
Din uppgift är att fotografera bilder som kan användas i skolans marknadsföring. Målgrupperna som skolan vänder sig till är framtida elever samt deras föräldrar. Utgå från skolans kärnvärden och fotografera bilder som förmedlar glädje, trivsel och gemenskap. Tänk på att man alltid måste ha personers godkännande när det handlar om reklambilder.
Redovisning:
Redovisa minst fem bilder som speglar skolans kärnvärden.
Bildretuschering
Tutorials som behandlar retuschering av porträttbilder
Här är några tutorials som kan vara nyttiga när du redigerar och förbättrar porträttbilder:
Reducera rodnad (röd) hud:
http://www.slrlounge.com/how-to-easily-correct-red-blotchy-skin-in-photoshop/
Gör huden mjukare/jämnare:
http://www.photoshopessentials.com/photo-editing/smooth-skin/
Sminkade ögon:
http://www.moderskeppet.se/webbtv/sotiga-ogon-snabbt-och-enkelt/
Lagning:
Uppgift 7 - Poträttbild i studio
Studio och ljus
Nu är det dags att krypa in i studion och laborera med ljussättning :) Använd det material som finns i studion (blixtar, dagsljuslampor, softboxar, halogenlampor, reflexskärm) och testa er fram. Låt det ta tid och ta tillfället att experimentera. En liten förflyttning av en lampa kan göra stor skillnad!
Uppgift:
Ni ska lämna in fyra bilder var, varav tre ska fotograferas i studion:
1: Använd trepunktsljus och fotografera en professionell porträttbild med så få skuggor som möjligt.
2: Använd valfri ljussättning och fotografera en bild där halva porträttet blir en siluett.
3: Valfri studiobild. Let's go bananas :)
4: Ta en bild utomhus och använd endast befintligt ljus och reflexskärm för att ljussätta ansiktet på porträttet.
Redovisning:
Vi diskuterar fram en deadline vid nästa lektionstillfälle.
Uppgift 8 - Berätta ett starkt minne
En ny säsong av "Alla är fotografer" går nu på SVT. Vi ska se ett avsnitt och utgå ifrån det i denna uppgiften.
Alla är fotografer - Konstfotot >>
Att berätta
I det vardagliga fotograferandet glömmer vi ofta att bilder är ett väldigt bra medie för berättande. Vi använder istället ofta bilder för att dokumentera en händelse, fotografera något som vi tycker är snyggt/kul eller så använder vi fotograferandet som ett tidsfördriv (sociala medier). I denna uppgift ligger dock fokus på just berättandet. Ni ska få gräva i er själva och berätta om en känsla eller en händelse som ni kommer ihåg och som har påverkat er. Det behöver inte vara en jobbig upplevelse, det kan lika gärna var ett positivt och glatt minne.
Uppgift:
Fundera på vilken känsla, upplevelse och minne som du vill berätta om. Planera fotograferingstillfället noga. Tänk på ljus, komposition och uttrycket hos modell/modeller (om du använder några).
Redovisning:
Ni redovisar en bild var.
Uppgift 9 - Naturfoto
Nu när våren har gjort sitt intåg med grönskande träd, växter i blomning och insekter på upptäcktsfärd så passar det bra med en uppgift i naturfoto. Den 12/5 åker vi därför till Ynde och fotograferar nere vid Siesjön. Vi lämnar Furulund 13:00 och är tillbaka vid 15:30 ca.
Uppgift
Er uppgift är att fånga känslan av vår i era bilder. Följande tre bilder ska ni hitta:
1: Närbild - här använder ni ett makro-objektiv för att kunna gå riktigt nära.
2: Översiktsbild - hitta en plats som tilltalar dig på ett eller annat sätt.
3: Valfri bild.
Inlämning
Ni lämnar in minst tre bilder var. Har ni fler så går det som vanligt att lämna in dem också. Redovisningen blir den 22/5. Tisdagen den 19/5 får ni tid till redigering.
Programfördjupning för elever på det Estetiska programmet åk 2.
Individuellt val för elever som har läst Digitalt skapande 1.
Programfördjupning för medieelever i åk 3.
Programfördjupning för medieelever i åk 3.
Inriktningskurs för medieelever i åk 1.
Inriktningskurs för medieelever i åk 3.
COPYRIGHT © | ALL RIGHTS RESERVED