DIGITALT SKAPANDE 1
Uppgift - Dubba film
När man skapar film är det ganska lätt att "glömma" bort ljudets betydelse trots att det är en stor del utav upplevelsen. En skräckfilm utan ljud är ju t.ex. inte speciellt skräckinjagande. I denna uppgift ska ni få utforska filmljud och skapa en dubbad version av ett färdigt filmklipp.
Uppgift:
Välj ett filmklipp som ni vill arbeta med. Tänk på att inte välja ett för långt klipp.
Skriv manus till dialog.
Spela in dialog och ljudeffekter. Ni ska använda minst 5 ljudeffekter som ni har spelat in själva.
Redigera ert filmklipp i Adobe Premiere.
Ni jobbar med uppgiften antingen enskilt eller i grupp om max 3 elever. Tänk på helheten och använd dilog, ljudeffekter och bakgrundsljud i era filmer.
Enskild uppgift - Gestalta en känsla
Alla estiska uttryck handlar om berättande, att förmedla eller förstärka känslor. Detta kan göras på väldigt många olika sätt. Tänk t.ex. på vilket sätt ljud används i film för att skapa rätt stämning och spela på våra känslor.
Nu ska ni öva er förmåga att berätta! Ni får göra det via vilket medie ni vill.
Uppgift:
Välj en känsla som du vill berätta.
Välj medie som du ska använda (bild, film, ljud, grafik etc).
Planera din produktion väl och var noga med hur du vill berätta/förmedla din känsla.
Försök att inte vara övertydlig. T.ex: om du ska förmedla känslan glad så försök undvika en bild på någon som hoppar i solnedgången.
Ni jobbar med uppgiften enskilt. Försök parera in den då ni har luckor i arbetet med er skräckfilm.
Lycka till!
Programfördjupning för elever på det Estetiska programmet åk 2.
Individuellt val för elever som har läst Digitalt skapande 1.
Programfördjupning för medieelever i åk 3.
Programfördjupning för medieelever i åk 3.
Inriktningskurs för medieelever i åk 1.
Inriktningskurs för medieelever i åk 3.
COPYRIGHT © | ALL RIGHTS RESERVED